«ՀՀ ՆԱԽԱԴՊՐՈՑԱԿԱՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ ԵՐԵԽԱՆԵՐԻ ԱՄԱՌԱՅԻՆ ԱՌՈՂՋԱՐԱՐԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔՆԵՐԻ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊՄԱՆ ՀԱՆՁՆԱՐԱՐԱԿԱՆՆԵՐԸ ՀԱՍՏԱՏԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ» ՀՀ ԿԳ ՆԱԽԱՐԱՐԻ ՀՐԱՄԱՆ /24 հունիսի 2008 թվականի N542-Ա/Ք/
Ղեկավարվելով «Նախադպրոցական կրթության մասին» ՀՀ օրենքի 16-րդ հոդվածի ե), ժա) կետերի պահանջներով՝ նախադպրոցական կրթության համակարգին ծրագրամեթոդական տեղեկատվության ապահովման նպատակով
ՀՐԱՄԱՅՈՒՄ ԵՄ՝
1. Հաստատել «ՀՀ նախադպրոցական ուսումնական հաստատություններում երեխաների ամառային առողջարարական աշխատանքների կազմակերպման հանձնարարականները»՝ համաձայն 1 հավելվածի:
2. ՀՀ ԿԳՆ հանրակրթության վարչությանը (պետ՝ Ն. Հովհաննիսյան)՝
նախապատրաստել համապատասխան շրջաբերական նամակ ՀՀ մարզպետարանների, Երևանի քաղաքապետարանի և ՀՀ մարզերի քաղաքային համայնքների կրթության կառուցվածքային ստորաբաժանումներին՝ ի գիտություն և ի ղեկավարումն:
3. Հրամանի կատարման հսկողությունը վերապահել ԿԳ նախարարի տեղակալ Բ. Եսայանին:
ՆԱԽԱՐԱՐ՝ Ս. ՍԵՅՐԱՆՅԱՆ
Հավելված
ՀՀ ԿԳ նախարարի
24 հունիսի 2008թ -ի N 542-Ա/Ք հրամանի
ՀԱՆՁՆԱՐԱՐԱԿԱՆՆԵՐ
ՀՀ ՆԱԽԱԴՊՐՈՑԱԿԱՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ ԵՐԵԽԱՆԵՐԻ ԱՄԱՌԱՅԻՆ ԱՌՈՂՋԱՐԱՐԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔՆԵՐԻ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊՄԱՆ ՎԵՐԱԲԵՐՅԱԼ
Ամառն առավել բարենպաստ շրջան է երեխաների առողջության ամրապնդման, նրանց բազմակողմանի զարգացման առումով: Օդի, արևի, ջրի լայն օգտագործումը, սննդի հարստացումը թարմ բանջարեղենով, մրգերով և հատապտուղներով, ուսումնական ծանրաբեռնվածության կրճատումը, շարժողական ակտիվության բարձրացումը և այլն, էական առողջարարական ներգործություն են ունենում երեխայի վրա:
Ամռան առողջարարական շրջանը պահանջում է մանրակրկիտ նախապատրաստում` ինչպես համայնքների կրթության կառուցվածքային ստորաբաժանումների, այսուհետ՝ կրթության բաժինների, հիմնադիրների, այնպես էլ նախադպրոցական յուրաքանչյուր հաստատության կողմից, անկախ այն բանից` մանկապարտեզը մեկնում է ամառանոց, թե՝ ոչ:
Կրթության կառուցվածքային ստորաբաժանումները ամառային առողջարարական աշխատանքների նախապատրաստումը սկսում են դեռևս ամռան սեզոնից շատ առաջ: Նրանց միջոցառումների պլանում դրվում են նախադպրոցական բոլոր հաստատություններին աջակցելու, կազմակերպական ու մեթոդական աշխատանքները կանոնակարգելու հարցեր:
Ապրիլ-մայիս ամիսներին կրթության բաժինները առողջապահության մարմինների հետ միասին անցկացնում են տնօրենների, մեթոդիստների, բուժաշխատողների խորհրդակցություններ՝ երեխաների ամառային հանգստի աշխատանքները կազմակերպելու օրակարգով:
Ամառային ռեժիմի կազմակերպման մեթոդական հարցերը, ամռանը շարժումների զարգացման ուղղությամբ տարվող աշխատանքի առանձնահատկությունները, երեխաների կոփումը, նրանց ծանոթացումը շրջապատին, բնությանը` ուսումնասիրվում են մեթոդժամերում, սեմինարներում, մանկավարժական խորհուրդներում:
Առողջապահության տեղական մարմինների և հաստատությունների աշխատողները մասնակցում են նախադպրոցական կազմակերպությունների ամառանոց մեկնող` բժշկական անձնակազմի համալրմանը, ինչպես նաև բուժաշխատողների համար անցկացնում պարապմունքներ, աջակցում կրթության մարմիններին, տնօրեններին, խոհարարներին, նախադպրոցական հաստատությունների այլ աշխատողներին` երեխաների բուժ-սանիտարական սպասարկման հարցերում:
Չնայած այն բանին, որ ամառային աշխատանքները հանդիսանում են աշնանային-ձմեռային ու գարնանային աշխատանքների օրգանական շարունակությունը, նպատակահարմար է, որ նախադպրոցական հաստատությունը կազմի միջոցառումների առանձին պլան ամռան համար, որն անհրաժեշտ է քննարկել և ընդունել հաստատության մանկավարժական խորհրդի նիստում:
Նախադպրոցական հաստատությունների միջոցառումների պլանում պետք է դնել այնպիսի հարցեր, ինչպիսիք են` նյութական բազայի ամրապնդումը, բազմազան խաղերի համար / շարժախաղերի, սյուժետա-դերային/ պայմաններ ստեղծելը, առողջարարական աշխատանքը, երեխաների աշխատանքային դաստիարակությունը և նրանց ծանոթացումը շրջապատող կյանքին և բնությանը, աշխատանք կադրերի հետ, ամռան շրջանում ծնողների հետ փոխադարձ կապերի բովանդակությունն ու ձևերը:
Նախապատրաստման շրջանում նախադպրոցական բոլոր աշխատողների հետ մեկ անգամ ևս քննարկվում են կազմակերպական-մեթոդական աշխատանքի կարևորագույն հարցերը, ուսումնասիրվում նախադպրոցական հաստատություններում երեխաների կյանքի պահպանման և առողջության հրահանգը /թունավոր բույսերով և սնկերով երեխաներին թունավորումից կանխելը/, /հրշեջ անվտանգության տիպային կանոնները/, /փողոցային երթևեկության կանոնները/, /աղիքային վարակիչ հիվանդությունների կանխման միջոցառումները/ և այլն: Ամռան ողջ ընթացքում նախադպրոցական հաստատությունների ղեկավարները և բժշկական անձնակազմը սահմանում են խիստ ու սիստեմատիկ հսկողություն դրանց կատարման նկատմամբ:
Անհրաժեշտ է ծնողներին ներգրավել ամռան սեզոնի նախապատրաստական աշխատանքներին: Ծնողական կոմիտեի անդամները, ծնողական ակտիվը հաստատության ղեկավարի հետ միասին պլանավորում են մանկապարտեզի հողամասի և ամառային շենքերի բարեկարգման նպատակով կազմակերպվող շաբաթօրյակներ, միջոցառումներ, հովանավոր կազմակերպությունների հետ կապի ձևեր, ծնողական օրերի անցկացում /ամռանը/, և այլն: Մանկավարժական կոլեկտիվը ծնողներին խորհուրդներ է տալիս ամառանոցային պայմաններին երեխային նախապատրաստելու մասին, կազմակերպում է ամռանը երեխային անհրաժեշտ հագուստի /կոշիկի/ ցուցահանդեսներ և այլն:
Ամենօրյա զրույցների ընթացքում պարզաբանվում են լրացուցիչ տեղեկություններն այն մասին, թե ինչպե՞ս է երեխան տանում երկարատև ճանապարհորդությունը /տրանսպորտի զանազան ձևերով/, արդյոք անհրաժեշտություն կա՞ երեխային գիշերն արթնացնելու, ինչպե՞ս է նա վարժվել քնելուն /ցերեկային և գիշերային/:
Առողջարարական կամպանիայի նախօրյակին բժիշկը և բուժքույրը մասնակցում են ծնողական ընդհանուր և խմբակային ժողովներին, ծնողներին ծանոթացնում երեխաների առողջական վիճակին, նրանց կոփմանը: Ամառանոց չգնացող և քաղաքում մնացող երեխաների ծնողների համար անցկացվում են խորհրդատվություններ` ընտանիքի չափահաս անդամների ամառային հանգստի, հանգստյան օրերի կազմակերպման վերաբերյալ:
Երեխաների ամառային հանգստի համար նախադպրոցական հաստատություններին և ամառանոցներին ներկայացվող հիգիենիկ պահանջները պետք է համապատասխանեն «Մանկական նախադպրոցական հաստատությունների կառուցվածքի և բովանդակության սանիտարական կանոններին» և գործող այլ նորմատիվային փաստաթղթերին, ինչպես նաև հաշվի առնել մանկական հիմնարկի աշխատանքի առանձնահատկությունները ամառային առողջարարական շրջանում:
Մանկական ամառանոցներն ընդունվում են սանէպիդկայանի ներկայացուցչի, հասատության ղեկավարի, տնօրենի, արհմիության և ծնողական կոմիտեի մասնակցությամբ կազմված հանձնաժողովի կողմից: Նախադպրոցական հաստատության ընդունող հանձնաժողովը ստուգում է շենքերի պատրաստությունը, կահույքի, խաղային և մարզական կահավորումը, հարմարավետվությունը, փրկարար միջոցների առկայությունը, երեխաներին լողացնելու տեղի նախապատրաստումը և այլն:
Օրվա ռեժիմի և երեխաների հետ տարվող առողջարարական-դաստիարակչական
աշխատանքի կազմակերպումը
Երեխաների տարիքին և անհատական առանձնահատկություններին համապատասխանող օրվա ռեժիմը նախատեսվում է նրանց առավել նպատակային մանկավարժական և առողջապահական պայմանների կազմակերպումը` տարվա տարբեր սեզոններին:
Ամռան շրջանում առողջարարական-դաստիարակչական հաջող աշխատանքը պահանջում է առավելագույն չափով երեխաների բաց օդում լինելը, իրենց տարիքին համապատասխան քնի և հանգստի այլ տեսակների տևողությունը, շարժողական ակտիվության բարձրացումը, նրանց նոր տպավորություններով և կարողություններով հարստացնելը:
Մանկապարտեզի կրթական ծրագրի հիման վրա կազմված ամառային ռեժիմները կարող են կրել մի շարք փոփոխություններ: Երեխաների հետ օրվա ընթացքում անցկացվում են միայն մեկ պարապմունք (կրկնություն) հողամասում, անտառում, բացատում: Ճաշը կարող է տրվել 15-30 րոպե շուտ, որպեսզի այն չմնա օրվա ամենաշոգ ժամին: Մասամբ մեծացվում է ցերեկային քնի տևողությունը, քանի որ ամռանը գիշերվա քունը սովորաբար կրճատվում է ավելի ուշ պառկելու և առավոտյան ավելի վաղ արթնանալու հաշվին:
Ճաշից առաջ և ֆիզկուլտուրայի վարժություններից հետո անցկացվող ջրային լոգանքները` լողանալը, ցնցուղ ընդունելը լավացնում են երեխաների ախորժակը և քունը: Ճաշը և հատկապես քունը պետք է անցկացնել թարմ օդի լայն հոսանքի առկայությամբ, այգու ստվերոտ մասում կամ զով շենքերում` բավականաչափ օդափոխության պայմաններում:
Ընթրիքից հետո պետք է զբոսնել երեխաների հետ, ստեղծել հանդարտ մթնոլորտ` արագ քնելու և գիշերային խոր քնի համար: Դրան նպաստում է երեխաներին վրդովեցնող աղմկոտ շարժախաղերը, բացառիկ ինքնուրույն գործունեության ճիշտ կազմակերպումը:
Ռեժիմային բոլոր պահերի կազմակերպման ժամանակ պարտադիր կերպով պետք է պահպանել հաջորդականության, երեխաների նկատմամբ անհատական մոտեցման սկզբունքը և ստեղծել բարենպաստ պայմաններ` նրանց նյարդային համակարգը պահպանելու, կուլտուր- հիգիենիկ ունակությունների ձևավորման ու պահպանման համար:
Ամռան շրջանում հատուկ ուշադրություն պետք է դարձնել` ֆիզիկական վարժությունների բոլոր տեսակները բացօթյա անցկացնելուն` առավոտյան մարմնամարզությունը, պարապմունքները, սպորտային վարժությունները, շարժախաղերը, սպորտային խաղերի տարրեր պարունակող խաղերի, ֆիզկուլտ- սպորտային տոները: Դաստիարակի կողմից` կազմակերպվող ֆիզիկական վարժությունների ժամանակը օրվա ռեժիմում /բացի առավոտյան մարմնամարզությունից/ որոշվում է կլիմայական պայմանների և եղանակի հաշվառմամբ:
Պարապմունքների անցկացման տեղ պետք է ծառայի ֆիզկուլտուրայի- սպորտի հրապարակը: Ֆիզկուլտուրայի հրապարակը կարող է ունենալ տարբեր գետնածածկ` կապված կլիմայական պայմանների հետ` խոտ, տափանված կամ սալահատակված գետին, տախտակե հատակ: Հրապարակում մշտապես կարող են տեղադրվել մագլցման, հավասարակշռության և նետելու հարմարանքները: Անհրաժեշտ է վազքուղի /մոտ 40 մետր/ և փոս` ցատկի համար /երկարութունը` 3 մ, լայնությունը` 1,5 մ, խորությունը` 30 սմ/: Մանր պարագաները հրապարակ են բերվում` ելնելով պարապմունքների բովանդակությունից: Երբեմն ֆիզկուլտուրայի պարապմունքները կարելի է անցկացնել պուրակում, բացատում, անտառում: Այդ դեպքում կարելի է օգտագործել կոները, ծառի բները, թփերը, բլրակները: Սպորտ- ֆիզկուլտ հրապարակի մոտ ցանկալի է ունենալ ստվերոտ գոտի` թենիսի սեղանի տեղադրման համար և հրապարակ` գորոդկի և բադմինտոն խաղերի համար:
Ամռանը լուրջ ուշադրություն պետք է դարձնել երեխաների ինքնուրույն շարժողական ակտիվության ճիշտ կազմակերպմանը, երեխաների տրամադրության տակ պետք է լայնորեն դրվեն խաղալիք –շարժիչներ, ֆիզկուլտուրայի պարագաներ, գործիքներ, այնպիսի խաղեր, ինչպիսիք են` սերսոն, կեգլին, օղականետիչներ, բիլբոկեն, գորոդկին,գնդակներ, ցատկապարաններ, օղակներ և այլն/: Ցանկալի է ավելի լայնորեն օգտագործել սպորտային հրապարակների հարմարանքները, այլ խմբերի հողամասում գտնվող ֆիզկուլտ- գործիքները, հեծանիվները, ինքնագնացները, անիվներով չմուշկները և այլն:
Ինքնուրույն շարժողական գործունեության ժամանակ երեխաները նշանակալիորեն ավելի շատ են ղեկավարում իրենց ֆիզիկական ծանրաբեռնվածությունը` հերթափոխելով ավելի ինտենսիվ շարժումներով, դադարներ տալով: Սակայն դաստիարակը պետք է ուշադիր հետևի երեխաների վիճակին` իրականացնելով անհատական ղեկավարումը նրանց գործունեության նկատմամբ: Մի քանիսին առաջարկում է հանգստանալ, որպեսզի շատ չշոգեն, չհոգնեն քիչ շարժունակներին մղում է շարժվելու, շարժողական պատրաստության ցածր մակարդակի երեխաներին առաջարկում է կատարել ավելի բարդ, բայց մատչելի շարժումներ, նրանց հավատ է ներշնչում իրենց հնարավորությունների նկատմամբ, առավել բարձր արդյունքների հասնելու կարիք կա, օգնում է դժվարացողներին, մասնակցում երեխաների որոշ խաղերին: Երեխաների շարժողական գործունեության բոլոր ձևերի ղեկավարումը դաստիարակը զուգակցում է նրանց մեջ բարոյակամային որակներ, դրական փոխհարաբերություններ ձևավորելու, խոսքի զարգացման, մտավոր և գեղագիտական դաստիարակության հետ:
Ամռան ամիսները շատ նպաստավոր են քայլելով զբոսանքների, էքսկուրսիաների, տուրիզմի կազմակերպման համար: Օգտակար են նախապես մտածված զբոսանքները` դեպի զբոսայգի, անտառ, գետափ, լճակ, մարգագետին, դաշտ և այլն: Ելնելով դաստիարակչական-կրթական խնդիրների լուծումից` նպատակահարմար է կրկնել միևնույն վայրը կատարվող էքսկուրսիան: Այդ դեպքում էքսկուրսիայի տևողությունը ավագ տարիքի նախադպրոցականների համար պետք է լինի ոչ ավելի, քան 30-40 րոպե: Հինգից վեց տարեկանների համար ճանապարհի երկարությունը կազմում է ոչ ավելի, քան 1,5 կմ /միայն գնալը կամ վերադառնալը/: 4-5 տարեկանների համար` 1կմ: Ամեն 10-15 րոպեն մեկ պետք է սահմանել դադար 5 րոպե տևողությամբ: Վերջնական կետում տրվում է հանգիստ` 20-30 րոպե: Հանգստի ժամանակ անցկացվում է շրջապատող բնության դիտում / բուսական և կենդանական աշխարհի/: Երեխաները դաստիարակի հետ հավաքում են տարբեր տեսակի ծաղիկներ, տանում մանկապարտեզ` հետագա դիտումների համար` տերրարիումում կամ ակվարիումում` խխունջներ, մողես, գորտ տեղադրելով:
Միաժամանակ կարելի է անցկացնել զրույց, դիդակտիկ խաղ, գիրք կարդալ, ոտանավոր սովորեցնել:
Եթե մանկապարտեզը գտնվում է քաղաքից դուրս, ապա մանկավարժն ավելի շատ հնարավորություններ կունենա զբոսանքի ժամանակ երեխաներին ցույց տալու մեծերի գյուղատնտեսական աշխատանքը /խոտհունձ, բերքահավաք, աշխատանք ֆերմայում, բանջարանոցում/:
Էքսկուրսիայի պլանը կազմվում է տերիտորիայի, գետնի էպիդեմիական վիճակի հաշվառումով: Հարմար հագուստը և կոշիկը նպատակահարմար են զբոսանքը հաջող անցկացնելու համար:
Ամառային առողջարարական աշխատանքների անցկացումը նախատեսում է դաստիարակչական խնդիրների լուծում, կարելի է հասնել երեխաների բովանդակալից գործունեության կազմակերպմամբ: Իր մեջ մեծ հնարավորություններ է թաքցնում երեխայի ուժերին համապատասխան, մատչելի աշխատանքը /սիստեմատիկ/ այն էլ բաց օդում: Ամռան պայմաններում դաստիարակը պետք է լայն կերպով ու բազմակողմանիորեն կազմակերպի երեխաների աշխատանքային գործունեությունը: Դա ամենից առաջ վերաբերում է այնպիսի աշխատանքներին, ինչպիսիք են՝ աշխատանքը բնության մեջ և ձեռքի աշխատանքը:
Դաստիարակը պետք է ճիշտ կազմակերպի երեխաների աշխատանքը ծաղկանոցում, բանջարանոցում, այգում, աշխատանքը կեդանիների խնամքի ուղղությամբ:
Մանկավարժի հատուկ ուշադրությանը պետք է արժանանա նախադպրոցական ավագ տարիքի երեխաների` փայտով, ստվարաթղթով, թղթով աշխատելու համար պայմաններ ստեղծելու խնդիրը: Լավ է պատշգամբում տեղադրել աշխատանքային սեղան-դազգահ, նյութեր, որտեղ երեխաները կարող են սեփական մղումով, իրենց ցանկությամբ բավարարել իրենց և ընդհանուրի հետաքրքրությունները, ցանկությունները` փայտից, ֆաներայից, թղթից, ստվարաթղթից խաղալիքներ պատրաստելու հարցում: Դաստիարակը կազմակերպում է երեխաների աշխատանքը բնական նյութերով` կոն, ծաղիկ, խեցի, և այլն: Նրանց ներգրավում է աշխատանքի վայրը՝ աշխատատեղը կարգի բերելու աշխատանքներին /ավլել պատշգամբի հատակը, վերցնել սեղանների, նստարանների փոշին/:
Նախադպրոցական տարիքի երեխայի գործունեության հիմնական տեսակներից մեկը հանդիսանում է սյուժետադերային խաղը:
Ամռան ընթացքում անհրաժեշտ է հատուկ ուշադրություն դարձնել խաղերի կազմակերպման պայմանների ստեղծման, դրանք սիստեմատիկ կերպով մանկավարժորեն ղեկավարելու վրա: Կարևոր է, որ մանկապարտեզի հողամասում լինեն բազմազան խաղեր, բազմաթիվ լրացուցիչ նյութեր, պարագաներ, կառուցողական հավաքածուներ:
Ամռանը պետք է սիստեմատիկ կապ պահպանել ծնողների հետ: Մանկապարտեզի հետ ամառանոց մեկնած երեխաները գտնվում են ծնողներից հեռու` նոր, անսովոր պայմաններում: Դա լուրջ ազդակ է երեխայի կյանքում: Ուստի պետք է ապահովել դրական հուզական մթնոլորտ թե՛ կազմակերպություններում ընդհանրապես, և թե՛ յուրաքանչյուր տարիքային խմբում: Այդ շրջանում նպատակահարմար է ծնողներին տարբեր եղանակներով ծանոթացնել երեխաների առօրյայի բովանդակությանը, բերել դրական օրինակներ, փաստեր, որոնք բնութագրում են նրանց ինքնազգացողությունը, տրամադրությունը, կազմակերպել հաստատության ղեկավարների, մանկավարժների հանդիպում ծնողների հետ` կազմակերպություններում, մանկապարտեզի շենքում, տալ գրավոր տեղեկատվություն և այլն:
Եթե կազմակերպությունը չի մեկնում ամառանոց, պետք է նախատեսել ծնողական ակտիվի մասնակցությամբ կազմակերպվելիք զբոսանքներ, էքսկուրսիաներ, մարզական տոներ, զվարճություններ, որոնք մանկապարտեզը կարող է կազմակերպել ամռան ընթացքում:
Նպատակահարմար է մանկավարժական լուսաբանման համար օգտագործվող դիտողական նյութերը հնարավորության սահմաններում դուրս բերել սրահներ, բակ (բնական նյութերով պատրաստված աշխատանքների ցուցահանդես, ֆոտովահանակ և այլն):
Կոփում: Կոփման, երեխայի օրգանիզմի պաշտպանական ռեակցիաների կատարելագործման համար առավել շատ հնարավորություններ են ստեղծվում ամռանը: Ամառը բնորոշ է արևային-օդային լոգանքների և ջրային կոփիչ արարողությունների /ջրցան, լող/ լայն օգտագործման հնարավորություններով:
Կոփումը միջոցառումների համակարգ է, որի արդյունավետությունը կախված է երեխաների համակազմից, նրանց առողջական վիճակից, նախապես վարժված լինելուց և մանկական հիմնարկի` ինչպես բժշկական, այնպես էլ մանկավարժական ողջ անձնակազմի նախապատրաստվածությունից:
Մեծ նշանակություն ունեն այն պայմանները, որոնցում գտնվում է տվյալ մանկական կոլեկտիվն ամռան շրջանում /շենքը, ջրի, լույսի մատակարարումը, հողամասը, բակը, շրջապատը և այլն/ :
Արևը, ջուրը և օդը օգտագործվում են համալիր ձևով` ինչպես երեխաների ամենօրյա կյանքի պրոցեսում, այնպես էլ հատուկ կոփման միջոցառումներ անցկացնելու ժամանակ:
Անհրաժեշտ է պահպանել հետևյալ պայմանները.
կոփման մեթոդն ընտրելիս հաշվի առնել երեխայի անհատական առանձնահատկությունները, ընթացիկ կոփման միջոցների օգտագործում շուրջ տարին/ բայց դրա ձևերը և մեթոդիկան փոփոխվում է` կախված տարվա սեզոնից և եղանակից/: Բոլոր միջոցառումները պետք է անցկացվեն երեխայի հանդարտ և ուրախ տրամադրության ֆոնի վրա: Շենքերում օդային ռեժիմը ապահովվում է օդափոխման ճանապարհով: Առավել արդյունավետ են միջանցիկ հոսանքները, որոնք կատարվում են այն դեպքում, երբ երեխաները շենքում չեն: Երեխաներն օդային լոգանքներ ընդունում են ամբողջ օրվա ընթացքում, լինելով բաց օդում: Օդի ներգործման բնույթը կարգավորվում է երեխաների հագուստով: Կախված օդի ջերմաստիճանից` եթե այն ստվերում չի իջնում 18-20 աստիճանից, երեխաների հագուստը բաղկացած է լինում միայն տրուսիկից և բամբակե շրջազգեստից` աղջիկների համար, իսկ տղաները հագնում են մայկա և տրուսիկ: Բացի այդ, երեխաներն ունենում են նաև ամառային գլխարկներ /պանամա/, հագնում են նաև թեթև սանդալներ` կրունկներով: Երեխաների հագուստն ամռանը պետք է լինի այնպիսին, որ այն նրանց պաշտպանի շոգից և այրվելուց: Երբ երեխաները բավականաչափ սևանում են, կարելի է թողնել նրանց նաև միայն տրուսիկով: Երեք տարեկանից սկսած՝ պետք է սովորեցնել բոբիկ քայլել խոտի և մաքուր գետնի վրայով:
Լուսաօդային լոգանքները սկսվում են ծառերի կիսաստվերներում` օդի 20 աստիճանում: Բացօթյա օդային լոգանքը հանդիսանում է առավել ուժեղ գրգռիչ, քան շենքում, քանի որ բաց օդում օդի ներգործությունը առավել հագեցած է արևային ռադիացիայով և մթնոլորտային իոնիզացիայով: Արևային լոգանքները անցկացվում են երեխաների հանգիստ խաղերի ժամանակ` ուղղակիորեն արևի ճառագայթների տակ: Արևի տակ գտնվելն սկսվում է 5-6 րոպեից, ըստ որում, առաջին րոպեն գտնվելով արևի տակ, անցնում են ստվերոտ տեղ և այդ ձևով շարունակում մինչև երեխայի մարմինը բավականաչափ սևանում է: Դրանից հետո կարելի է արևի տակ մնալ 10-ական րոպե /առավելագույնը/՝ 3-4 անգամ:
Կոփում ջրով – Կոփման նպատակով ջուրն օգտագործվում է լվացվելիս, ոտքերը լվանալու, լողանալու և ջրցանի ժամանակ: Եթե երեխաները նախապատրաստված են, նախկին արարողությունների շնորհիվ վարժված, ապա ամռանը պետք է օգտագործել ընդհանուր ջրային արարողություններ: Բայց, միաժամանակ, պետք է հիշել, որ որոշ երեխաներ կարիք են ունենում ավելի թույլ /տևական/ արարողությունների և նրանց ընդհանուր արարողությունների տեղափոխում են աստիճանաբար: Ջրցանը կարելի է անցկացնել բացօթյա՝ բակի քամուց պաշտպանված մասում կամ շենքում:
Ջրային արարողությունները /տեղական կամ ընդհանուր / որպես կանոն՝ անցկացվում են զբոսանքից հետո: Ջրցանը կարելի է անցկացնել 30 աստիճան ջրով, որն ամեն 2-3 օրը մեկ իջեցվում է մեկ աստիճանով:
Լվացում.- Ջրի նախնական ջերմաստիճանը 20 աստիճանից աստիճանաբար իջեցվում է մինչև 18-16 աստիճանի` վաղ տարիքի երեխաների համար, և մինչև 16-14 աստիճան` նախադպրոցական տարիքի երեխաների համար:
Ոտքերի ջրցանում.- Ջրի ջերմաստիճանը 28-19 աստիճանից իջեցվում է մինչև 18 աստիճան` վաղ տարիքի երեխաների համար և մինչև 16 աստիճան` նախադպրոցական տարիքի համար: Կամ անցկացվում են կոնտրաստ ջրցանումներ` սկզբում ոտքերը ջրցանում են 36-35 աստիճանի (ցելսիուս) ջրով և անմիջապես 18 աստիճանի ջրով (կրկին ցելսիսուսով)` վաղ տարիքի երեխաների համար, և 18-16 աստիճանի ջրով` նախադպրոցական տարիքի երեխաների համար:
Ընդհանուր ջրցանում.- Ջրի ջերմաստիճանը 35-340 ից աստիճանաբար իջեցվում է մինչև 26-24 աստիճան` վաղ տարիքի երեխաների համար, և մինչև 24 աստիճան` նախադպրոցական տարիքի համար:
Կոփման նպատակով ջրցանումը կարող է անցկացվել նույնպես ոտքերի լվացումից և հիգիենիկ ջրցանից (դուշ) հետո, այսինքն` պարզաջրումը կատարվում է ջերմաստիճանն աստիճանաբար իջեցված ջրով:
Կոփման արդյունավետությունը պահպանելու համար պետք է լայնորեն օգտագործել ջրով անցկացվող խաղերը, ինչպես նաև ջրավազանում տեղի ունեցող խաղերը:
Լող բաց ջրամբարում.- Այստեղ լողանալը կարելի է սկսել 23-25 աստիճանում: Այն անցկացվում է օրական մեկ անգամ 3-5-8 րոպե տևողությամբ: Ջրամբարը պետք է լինի անվտանգ և բավարարի սանիտարա-էպիդեմիոլոգիական պահանջներին:
Կոփման և ատամների, բերանի ու քիթ-կոկորդի լորձաթաղանթի հիվանդությունների կանխման լավ միջոց է բերանի ողողումը սենյակային ջերմաստիճանի ջրով` առավոտյան և երեկոյան: Նշիկների փոփոխություն ունեցող երեխաները պետք է կոկորդը ողողեն 27-28 աստիճանի ջրով, որը պարունակում է յոդի մեկ գրամ, աղ, 0.5 գրամ խմելու սոդա: Լուծույթի ջերմաստիճանը կարելի է իջեցնել 2-3 օրը մեկ` մեկ աստիճանով` հասցնելով սենյակային ջրի ջերմաստիճանին: Կոփման նկատմամբ բացարձակ հակացուցումներ չի լինում: Կոփման մեթոդները և միջոցներն ընտրվում են անհատականորեն՝ կախված երեխայի տարիքից և առողջական վիճակից:
Թարմ օդով կոփելը ընդունելի է բոլոր երեխաների համար, սակայն երեխայի կոնկրետ վիճակից ելնելով` պետք է անցկացնել կամ ընդհանուր, կամ տեղային օդային լոգանքներ: Նույնը վերաբերում է նաև ջրային արարողություններին, որոնք անցկացվում են թե՛þ տեղական և թե՛þ ընդհանուր ձևով (ջրի ջերմաստիճանին պետք է մոտենալ անհատական առանձնահատկությունների հաշվառմամբ):
Երբեմն կարելի է սահմանափակել միայն օդային արարողություններով` առանց ջրայինի: Դա կախված է երեխայի առողջական վիճակից: Սուր հիվանդություններից հետո պետք է կոփումն սկսել օդային տեղական լոգանքներից և միայն աստիճանաբար անցնել ջրայինի:
Կոփման նպատակով արևի օգտագործման հարցում լինում են մի շարք հակացուցումներ: Արևի ուղիղ ճառագայթներով ճառագայթում չի հանձնարարվում բոլոր մեկ տարեկան և ավելի մեծ երեխաներին, ովքեր ունեն ֆիզիկական թույլ զարգացում (արյան պակասություն, բարձր նյարդային գրգռվածություն), գտնվում են հիվանդության սուր շրջանում: Նման դեպքերում օգտագործվում է արևի ցրիվ և արտացոլված ճառագայթների ճառագայթում:
Երեխաների ամառային առողջարարական, ինչպես նաև աշնանային - ձմեռային շրջանում կատարվում է մանկապարտեզի հաշվառման-հաշվետու փաստագրություն: